Lensa Darbi

Friday, January 12, 2007

HIKMAH


Empat Perkara Kebenaran

Ibnu Mas’ud pernah berkata:

Ada 3 perkara yang aku bersumpah atas kebenarannya.

Dan ada satu perkara yang aku bersumpah pasti akan aku buktikan kebenarannya.

Pertama, Allah tidak akan menyamakan orang yang berjuang untuk islam dengan orang yang tidak memiliki saham apapun.

Kedua, tidaklah seorang hamba mengambil sembahan selain allah kecuali urusannya akan diserahkan kepada makhluk lainnya dihari kiamat.

Dan Ketiga, tidaklah seseorang cinta kepada suatu kaum kecuali ia akan datang dihari kiamat bersama mereka.

Adapun yang keempat yang bila aku bersumpah atasnya niscaya aku akan buktikan kebenarannya;

tidaklah Allah menyembunyikan aib seseorang hamba di dunia kecuali akan disembunyikan pula pada hari kiamat.

(Diriwayatkan oleh Abu Nuaim,dalam “Al- Hilya”)

No comments: